onsdag 29 juni 2011

Varför gråter inte Emma?


Jag läser aldrig böcker. Eller, aldrig är kanske att ta i, men jag läser oftast inte böcker. Dels för jag tappar intresset efter första sidan och dels för det är väldigt få böcker som berör mig.
"Varför gråter inte Emma?" är utan tvekan en bok som berört mig. Hela kvällen igår grät jag så mina ögon var röda och svullna. Jag snyftade och hade svårt att ta mig samman.

"Max låg på den högra sidan med sin favoritelefant i famnen. Hans vänstra arm var utsträckt, och på den låg Saga och vilade med sin docka. De hade täcke över sig och låg på mjuka kuddar. Kläderna som familjen valt ut hade de på sig. Hennes två änglar var fortfarande tillsammans! Denna dagen kändes inte som något definitivt, inte som något avsked. Hennes vackra barn var redan döda."
-utdrag ur boken

Handlar om Emma Jangestig som blev svårt skadad av en tysk kvinna som även dödade Emmas två barn Saga och Max.
Läs den.

Inga kommentarer: